aaa
rss
Printvriendelijke versie
PDF

gezond de blok door

Binnenkort examens? Ga voor een ‘gezonde’ blok. Met deze acht tips gaat het zonder fout lukken:

  • Eet evenwichtig en gevarieerd

    Enkel als je voldoende eet kan je je concentreren. Met drie maaltijden en enkele lichte tussendoortjes moet het lukken. Plantaardige voedingsmiddelen zoals bijvoorbeeld fruit, groenten, volle granen en noten zijn favoriet. Vul beperkt aan met dierlijke producten zoals vlees, vis, gevogelte of kaas.

  • Drink voldoende
    1,5 liter water per dag drinken zorgt ervoor dat je voldoende vocht binnenkrijgt. Het minste tekort aan vocht kan een negatief effect hebben op je fysieke en mentale mogelijkheden. Geen zin in water? Wissel af met water met een smaakje, thee, koffie,…

    Water met een smaakje maak je eenvoudig zelf door fruit of kruiden aan je plat water of bruiswater toe te voegen. Hou het water nadien goed koel en afgesloten. Maak je water met een smaakje ook niet te lang voor gebruik, want anders ziet je fruit er niet meer zo fris uit.

    Lekkere combinaties? Probeer het volgende eens:

    • watermeloen met munt

    • aardbei met munt

    • pompelmoes met rozemarijn

    • sinaasappel en blauwe bes

    • kaneel en groene appel

    • limoen/citroen en komkommer”

      Let op met cafeïnerijke dranken zoals cola, energiedrankjes en (teveel) koffie. Het lijkt of je beter en langer kan studeren maar als de cafeïne ‘uitgewerkt’ is, gaan je prestaties eronder lijden. 

  • Vermijd alcohol
    Alcohol schrap je sowieso best zo veel mogelijk. Loop tijdens je examen geen risico en schrap alcohol volledig van je menu.

  • Beweeg
    Een pauze nemen kan perfect ingevuld worden door een beweegmoment. Een korte wandeling maken, tiental minuutjes stretchen op je favoriete muziek,… ze geven je erna een echte boost om te kunnen studeren. Je leerstof al wandelend herhalen, je presentatie rechtstaand oefenen,…

  • Verse lucht
    Intens studeren, allemaal goed en wel, maar jouw kamer of kot heeft ook af en toe nood aan een ‘pauze’. Zet minstens één keer per dag de ramen volledig open. Een goed verluchte en geventileerde kamer heeft immers een betere luchtkwaliteit en is positief voor je studeervermogen.

  • Plan en organiseer je leerruimte
    Goed begonnen is half gewonnen. Maak tijdig een haalbare studieplanning op. Zorg voor een opgeruimd bureau of bundel de krachten en studeer samen met studiegenoten.

  • Vertrouw op jezelf!
    Laat je hoofd niet op hol brengen door familie of vrienden,… Ze bedoelen het vaak goed maar in de praktijk zorgen ze vaak voor stress. Yes, you can!

  • Slaap en rust voldoende
    En als laatste: een goede slaap is goud waard! Goed uitgerust aan je examen beginnen is een must!
    Gun jezelf tussen het blokken af en toe een rustmomentje. Zo kan je vol goede moed en energie daarna weer aan de slag.

Succes!  

Terug naar alle nieuws