aaa
rss
Printvriendelijke versie
PDF

lekker en gezond

De kerstperiode, een periode van gezellig samen zijn met familie en vrienden. Voor velen is de kerstperiode ook de tijd van het jaar waarin lekker en veel gegeten en gedronken wordt. Wil je die feestkilo’s vermijden en fit en gezond de feesten doorkomen? Ga dan dit jaar voor gezonde feesten.

Zelf achter het fornuis

Zorg je zelf voor de feestmaaltijd? Bedenk op voorhand gezonde en feestelijk alternatieven. Vervang vette aperitiefhapjes door dipgroentjes. Voorzie kleurrijke sausjes op basis van yoghurt of magere kaas en verse kruiden. Vul aan met stukjes getoast en gekruid brood.

Soep als voorgerecht is niet te zwaar en kan je makkelijk omtoveren tot een feestsoep. Wat dacht je van pastinaaksoep met appel of koolsoep met garnalen?  Hou je hoofdgerecht licht door vis of gevogelte en veel groenten op het menu te zetten. Fruit vormt de ideale basis voor een gezonde afsluiter. Gegratineerde peren met walnoten zijn feestelijk en een bom vol vitaminen.

Heerlijk uit eten

Wanneer je uit eten gaat tijdens de feestdagen heb je minder invloed op het menu. Een aantal tips: let op je porties en stop wanneer je voldaan bent. Beperk gefrituurde gerechten en vraag gerust een extra portie groenten. Zorg dat je niet met een grommende maag aan de feestmaaltijd begint, want zo is de kans groter dat je je op de hapjes stort.

Wat met alcohol?

Genieten van de feesten kan ook zonder of met minder alcohol. Experimenteer daarom eens met mocktails of wissel alcoholische drankjes af met non-alcoholische. Voorzie naast wijn, steeds water op de tafel. Zo kan je de dorst lessen en voldoende afwisselen.

En bewegen dan?

Sta regelmatig op tussen de gangen van je diner. Onderbreek je lunch met een korte wandeling. Zo neem je heel wat vitamine-D op en krijg je onmiddellijk een energieboost. Blijf tijdens de feestdagen zoveel mogelijk in beweging. Op die manier voorkom je extra feestkilo’s.

Geniet dus van gezonde, lekkere feesten in goed gezelschap. Op naar een gelukkig 2018 vol spetterende momenten!

Klik hier (vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document, 44.5 kB) voor enkele gezonde recepten.

Terug naar alle nieuws