aaa
rss
Printvriendelijke versie
PDF

gezonde tussendoortjes

De media heeft de mond vol over gezonde voeding.  En we weten allemaal wel dat meer groeten en fruit eten geen overbodige luxe is.  

Gezonde tussendoortjes helpen je de dag goed door te komen. 

Een ideaal tussendoortje is lekker, bevat niet te veel calorieën en brengt voedingsstoffen binnen. Laat je dus niet misleiden door aantrekkelijke reclameboodschappen. Veel als tussendoortje verkochte producten bevatten immers te veel vetten, suikers of zout.

Ook de etiketten kunnen soms misleidend zijn. Een gezond tussendoortje bevat niet meer dan 150 kcal per portie. Maar de portie die op de verpakking staat, is niet altijd de portie die je normaal eet. De weergegeven portie is bijvoorbeeld één koekje, terwijl er twee koekjes in het pakje zitten.

En wat dacht je van groenten als tussendoortje? Snackgroentjes zijn een ideale manier om, naast je gewone maaltijden, aan je dagelijkse portie groenten te komen. Ook een goede tip trouwens voor die volgende receptie: geen chips, maar lekkere groentedips. Of wat dacht je van een fruitig tussendoortje, met een fruitspiesje of fruitsla?

Tips voor kant-en-klare gezonde tussendoortjes

  • Een portie vers fruit, zoals een appel, sinaasappel, banaan, mandarijntje, aardbeien, bosbessen, …

  • Gedroogde vruchten, zoals pruimen, abrikozen of een handje rozijnen.

  • Een handje ongezouten noten. Kies wat je lekker vindt: amandelen, cashewnoten, pinda's, walnoten, hazelnoten, …

Tips om gezonde tussendoortjes klaar te maken

  • Soep, even anders! Fruitsoep van gepureerd fruit of magere yoghurt, met wat extra fruit of walnoten als garnering.

  • Restje pastasaus over? Smeer het op een volkoren boterham, wat geraspte kaas erover en even in de oven.

  • Appeltaart zonder taart: snij een appel in schijfjes en hussel er een klein handje rozijnen en een flinke theelepel kaneel door. Je kan de appeltjes ook eerst bakken en dan pas de rozijnen en kaneel toevoegen.

Terug naar alle nieuws