aaa
rss
Printvriendelijke versie
PDF

blijf cool!

Blijf cool bij hitte en gezond bij ozon!!!

Hieronder enkele suggesties met de warmte in het vooruitzicht.

Bij andere vragen kan je bij je leidinggevende terecht.

  • Drink regelmatig en voldoende

    • Drink meer dan gewoonlijk: minstens 1,5 liter per dag in rust.

    • Kies voor water. Ter afwisseling kan je ook een kop (ijs)thee of een andere caloriearme drank nemen.

    • Drink geen alcohol bij warm weer, want alcohol zorgt ervoor dat je meer lichaamsvocht verliest.

    • Ook gesuikerde dranken en fruitsap zijn geen goed idee. Ze worden minder snel opgenomen waardoor je lichaam minder snel hydrateert.

  • Beperk fysieke inspanningen

    • Doe geen sportactiviteiten op de warmste uren van de dag en op dagen met verhoogde ozonconcentraties.

    • Sport bij voorkeur in de vroege ochtend of laat op de avond.

  • Bescherm je voldoende bij hitte

    • Ga je buiten op zonnige dagen, blijf dan zo veel mogelijk in de schaduw.

    • Bedek je hoofd met een zonnehoed of pet.

    • Draag lichte kleding in lichte kleuren.

    • Smeer je regelmatig in met zonnecrème.

    • Als je medicatie neemt, informeer dan bij je arts of apotheker of deze een negatief effect heeft op je gezondheid tijdens een hitteperiode.

  • Hou het koel

    • Op dagen met veel ozon blijf je beter binnen. In de binnenlucht zit immers minder ozon dan in de buitenlucht.

    • Koel je lichaam regelmatig af door een douche of bad te nemen. Of neem een duik in het zwembad.

    • Leg een koele handdoek in je nek.

  • Zorg voor elkaar

    • Wees een helpende hand voor ouderen en zieken.

Voor meer info, klik op deze folder (application/pdf, 160.1 kB, info)

Terug naar alle nieuws