aaa
rss
Printvriendelijke versie
PDF

week van de valpreventie

Mariette, 76 jaar, heeft haar arm in het gips. Toen ze verleden week op haar kousen de trap afkwam, is ze uitgegleden. Resultaat: veel blauwe plekken, stram én een gebroken pols.

Eén op de drie 65-plussers valt minstens één keer per jaar. Zo'n valpartij heeft vaak nare gevolgen. Stoornissen in evenwicht, spierkracht en/of mobiliteit zijn enkele van de belangrijkste risicofactoren voor een val. Ze kunnen vermeden worden door regelmatig te bewegen. Dat is de beste remedie om valpartijen te voorkomen. Tijdens de zesde Week van de Valpreventie van 24 tem 30 april 2017 roepen we iedereen op. Vermijd valincidenten: volg onze tips, wees actief maar doe het op een veilige manier. Begin er vandaag nog aan!

Onze tips

Blijf actief

• Zit niet te lang stil

• Beweeg dagelijks minstens 30 minuten zoals bijvoorbeeld wandelen, zwemmen, werken in de tuin, spelen met de kleinkinderen

• Werk aan je evenwicht, spierkracht en lenigheid

• Beweeg in functie van je eigen mogelijkheden

Ga voor een veilig huis

• Vermijd gladde of natte vloeren, losliggende kabels of omkrullende tapijten

• Gebruik een veilige trapladder, zorg voor voldoende verlichting en handgrepen

Verzorg je voeten

• Draag gemakkelijke schoenen die je voet omsluiten. Draag de juiste maat. De zool is best plat (zonder hakje) en met profiel aan de onderkant

• Loop niet op blote voeten of kousen

• Laat voetproblemen behandelen (eelt, ingegroeide nagels,…)

valpreventie 2017

Terug naar alle nieuws